4. Australian-German Networking Research Symposium 2019

Rückblick

Am 22. November 2019 fand in Köln das 4. German Australian Networking Research Symposium statt:
Creating opportunities: Pathways to enhance and sustain Australian German research collaboration.


Im Focus der diesjährigen Veranstaltung standen der wissenschaftliche Nachwuchs und seine Rolle für den Aufbau und den Erhalt von deutsch-australischen Forschungspartnerschaften. In diesem Zusammenhang wurde auch diskutiert, inwiefern die deutsch-australische Forschungszusammenarbeit von der Einführung neuer Formen von Forschungsprogrammen und kooperativen Modellen in der Doktorandenausbildung profitiert.

7 Referentinnen und Referenten aus Deutschland und Australien gaben in ihren Vorträgen einen breiten Einblick in unterschiedliche Modelle der Einbindung von jungen Forschern und Forscherinnen in deutsch-australische Kooperationen.

Dr. Dorothea Bowyer von der Western Sydney University und Kathrin Krautheimer von der Zeppelin Universität stellten ihre noch junge bilaterale Kooperation vor, in deren Mittelpunkt die Forschungszusammenarbeit von Studierenden, WissenschaftlerInnen und Industrie steht. Schon im Bachelor oder Master bieten beide Unis ihren Studierenden im Auslandssemester integrierte forschungsbasierte Module an.
Wie wertvoll diese frühen Forschungserfahrungen schon im Bachelor sind, schilderte der australische Student Brendan Kazmierczak von der Western Sydney University.

Dr. Stephan Kruse, Forschungsgruppenleiter an der RWTH Aachen beschrieb die erfolgreiche Zusammenarbeit mit der University of Adelaide und zeigte ganz konkret, welchen zentralen Beitrag Doktoranden für den Erhalt der Forschungskooperation leisten gerade im Spannungsfeld von gemeinsamen Forschungsinteressen und komplementären Fragestellungen.  

Prof. Nellie Georgiou-Karistianis von der Monash University und Lucy Jones von der UNSW Sydney schilderten in ihren Beiträgen die verschiedenen Forschungsförderprogramme die die beiden Universitäten für den internationalen Forschungsnachwuchs zur Verfügung stellen.

Dr. Sebastian Granderath stellte mit seinem Vortrag zu den International Research Training Groups die strukturellen Fördermaßnahmen der Deutschen Forschungsgesellschaft und diskutierte die Frage, ob diese Strukturen als generelles Modell für deutsch-australische Doktorandenprogramme dienen können.

Im Anschluss an die Vorträge wurden lebhaft die Gemeinsamkeiten und Unterschiede des deutschen und australischen Forschungssystems diskutiert und welche Chancen und Herausforderungen sich daraus für den  Forschungsnachwuchs und gemeinsame Forschungsprojekte ergeben. Deutlich wurde, dass individuelle Assessments und eine offene Kommunikation die wichtigsten Kriterien sind, um Doktoranden und junge Forschende erfolgreich einzubinden. Darüber hinaus wurde deutlich, dass die Implementierung von Forschungsmodulen in Bachelor-  und Masterstudiengänge die deutsch-australische Forschungszusammenarbeit bereits auf einer frühen Stufe nachhaltig gestalten kann.

Review in English

On November 22  the GOstralia! Research Centre hosted the 4th German Australian Networking Research Symposium in Cologne:
Creating opportunities: Pathways to enhance and sustain Australian German research collaboration.

This year's event focused on junior investigators and their role in building and maintaining German-Australian research partnerships. In this context, it was also discussed to what extent the German-Australian research cooperation benefits from the introduction of new forms of research programs and cooperative models in doctoral education.

7 speakers from Germany and Australia gave in their lectures a broad insight into different models of the integration of young researchers into German-Australian cooperation.
Dr. Dorothea Bowyer from Western Sydney University and Kathrin Krautheimer from Zeppelin University presented their still young bilateral cooperation, which focuses on the research collaboration of students, scientists and industry. As a bachelor or master, both universities offer their students integrated research-based modules during their semester abroad.

How valuable these early research experiences already are for Bachelor students , described the Australian student Brendan Kazmierczak from Western Sydney University.

Dr. Stephan Kruse, Research Group Leader at RWTH Aachen, introduced a very successful cooperation with the University of Adelaide and ponited out how doctoral candidates are essential for maintaining intense scientific partnerships – with regards to common research interests as well as complimentary research issues.

Prof. Nellie Georgiou-Karistianis from Monash University and Lucy Jones from UNSW Sydney described in their contributions the various research funding programs that the two universities provide for international junior researchers.

Dr. Sebastian Granderath presented the structural support measures of the German Research Foundation (DFG) with his lecture on the International Research Training Groups and discussed the question of whether these structures can serve as a general model for German-Australian doctoral programs.

Following the presentation, the similarities and differences between the German and Australian research systems were vividly discussed and the opportunities and challenges that arise for young researchers and joint research projects. It became clear that individual assessments and open communication are the most important criteria for successfully integrating doctoral candidates and young researchers. In addition, the implementation of research modules in Bachelor's and Master's degree programs can make German-Australian research cooperation sustainable at an early stage.